Sain tuolta Juhan mökkinaapurilta kirsikoita kun käytiin siellä tiistaina. Joo ja niitä täs on nyt vedetty hetulaan jo pari päivää. Alkaa pikkuhiljaa tökkimään. Eikä oo ees mitään hirveen makeita. Tosin ei yhtä happamia ku mitä joskus on torilta ostanu ja syöny...

Eniveis, olin just kattelee Marimekon sivuilta verhokuoseja. Siel on niin paljon kaikkee hienoja malleja ettei tiedä et miten päin olis. Ja mitä valitsis. Olohuoneeseen päätin et tulee vaaleemmat verhot vaikka ne mustavalkoset kiehtoo mua edelleen. Löytykin jo yks hieno, Tiibet 990 ja sen mä varmaan otankin. Vierashuoneeseen olis hyvä Lepo 28 (siis toi numero on väri), Ishimotolta, ja siltä löyty paljon sellasia mitkä näyttää tosi hienoilta. Et aloin tässä jo vähitellen harkitseen ottasko sittenkin omaan huoneeseen kans verhot. Kakkosverhot. Sinne muuten kävis toi Tiibet kans. Jos ottas sen vaikka kesäverhoks sinne. Tai talviverhoks ku siel on sellaset vihertävät kuviolliset. Ne on senverran hienot et ei niistä voi luopua ennen ku menee jotenki pilalle. Ja niinku mulla on sellanen uskomus et verhot kestää koko elämän ajan. Et niitä voi tietty kerätä useita ja sit aina vaihdella, mut ei ne mitenkään pilalle mee pesussa eikä ees haalistu pahasti ku mullon täs talos aika pitkä räystäs et se varjostaa ikkunoita kesällä ja sit tos on toi mettä. Joo yks hyvä kangas olohuoneeseen olis tää Maija Louekarin überkuul Ystävät. ^^; Mut sit pitäs kyllä vaihtaa niitten peittojen väriä, värjätä ne tai jotain ku nykyinen värimaailma ei sopis noihin verhoihin. Kans siistit on Tanja Orsjoen  Kuusama 830 ja 860. Jotain venäläistä niissä. Jotain sellasta kotiin liittyvää lämmintä ja turvallista. Tai siis lapsuuteen liittyvää. Se 830 sopis kans vierashuoneeseen, mut ei just nyt ku mähän haluun sinne jotain aasiatunnelmaa. Eikä toi vihree oo sama sävy ku se seinä.

Tolla Fujiwo Ishimotolla olis mm. Vire, Lehmus, Lepo 28, Kesästä kesään 911 ja 912, Kurjenmiekka 150, Juhla raita 980 ja Selänne 990 sellasia mitkä kiinnostaa. Varsinkin just noi Kesästä kesään ku ne on mustavalkosia. Emmä oikein tiiä mikä niissä niin paljon kiehtoo. Mut niitten kans pitäs sit olla tosi varovainen mitä muita kankaita ottaa samaan huoneeseen. Et sohva kyl käy ku se on vaalee mut pitäs olla selkeitä yksvärisiä kankaita loput materiaalit ja puuta ja sellasta mikä on luonnollista. Tai no jotkut muovijutut käy kans, tuolit ja jotain pinkkiä tai punasävyjä. Lähinnä yksväristä siis. Ja sit siihen tulis vähän sellanen liian moderni tunnelma. Ja mä kun haluisin et olohuone on lämmin ja turvallinen paikka. Eikä mikään showroom. Et sen takia mä varmaan ton Tiibetin otan olohuoneeseen. Sopii kans sohvan ja kaihdinten kans. Ku siin on sellanen ruutu-kuvio.

Astioita oon kans katellu. Et laseja mä varmaan ostan seuraavat Iittalalta: Tapio valkoviinilasit ja karahvi, Ultima thule olutlasit (ei voi vastustaa kiusausta ja kun meil oli kotona sellaset ja vanhemmat joi niistä aina saunakaljansa), Aarne kuohuviinilasit ja cocktaillasit, ja sit EHKÄ ne Tsaikka-lasit. Siis teelasit. Ne on vaan niin siistin näköset. Ja mä yritän nyt suhtautua tähän juttuun sillä mielellä et raha ei oo ongelma. Et kyl sen jostain nyhtää ja kodin hoito on tärkeetä ja on tärkeetä aina välillä hemmotella itteään ja ostaa kaikkee kaunista kotiin. Ja mul varmaan menee sit taas vuosikaudet ettei osta mitään uutta tänne. Sit oli vähän suunnitelmissa alkaa kerätä tota Arabian 24h-sarjaa, lähinnä ruokalautasia ja kippoja ja kulhoja. Ja sit mä haluun tota Nero-sarjaa mustana. Ihan pakko saada. Nää nyt varmaan on kaikki mun tän kesän hankinnat. Ja kattoo et saa ton vierashuoneen maalattua ja tapetoitua. Eihän se toisaalta oo homma eikä mikään, mut sit taas toisaalta sen maalin kestää kuivua eikä mul oo niin hirveesti vapaita päiviä, tai ei voi pitää lomaa nyt muuta ku juhannukseen ja sit heinäkuun alussa niitten bileitten takia. Joo mut ehkä mä saan apua siihen maalaamiseen. Kattoo nyt. Se vissiin pitäs ens viikol jo alottaa.

*

Nyt on saatu kaks lupausta ketkä tulis auttaan mua maalaamises. Et alotettas niinku ens tiistaina, mä pitäsin sen päivän lomaa ja Juha ja X tulee ni maalataan kaikki ne seinät mis on maalaamista ja tehään ehkä se penkki. Ei viittis kaikkee ostaa vaikka sen penkin tietty vois, mut jotenki mä haluisin kans jotain itetehtyy siihen huoneeseen. Ja se oli niin hyvä idea sen päällystäminen. Ja ku sellasen ostaa ni sehän maksaa melkeen tonnin. Tai ainaki viissataa.

Lisäks kattelin maljakkoja eBayssä ja nyt olis tarkotus katella löytyyks huuto.netistä mitään vastaavia. Kohta. Sit ku oon saanu tän jutun postattua. Ja kirsikoita on syöty niin et ollaan halkeamaisillaan. Huono puoli noitten astioitten kattelussa oli tänään se, et esmes Arabian sivut on jotenki jumissa, ei näy kuvia ja latautuu tosi hitaasti. Vaikka voi tää johtuu kyl mun koneesta kans, mut ei mitkään muut sivut jumittanu silleen. Et Marimekon sivut (ne on vissiin muuttunu jotenki ku ennen mä muistan et oli tosi vaikee löytää mitään konkreettista, tai mä en vaan sillon tajunnu miten ne sivut toimii) toimi tosi hyvin ja oli helppokäyttöset jne. Ja Iittalan kans. Et vaan ne Arabian sivut jumitti. Strange... Joo, mä oon nyt miettiny pari tuntii noita kankaita ja mä varmaan otan sen Lepo 28:n vierashuoneeseen ja Tiibet 990:n olkkariin. Ja lauantai on sit Ikea-päivä ku sen kaihtimen tarvii.

Joo lauantaina oli mun oikeestaan tarkotus järkätä grillijuhlat. Kattoo nyt saisko ketään muuta innostuun niistä ku Juhan. Et jotkut vois tuoda omia ruokia ettei mun tarttes kaikkee tehä yksin. Ku sen kyl tietää et sit taas jotkut haluu jäädä yöks ku on muka olevinaan niin kännissä ettei kotiinsa pääse. Vaikka ei mul oo tarkotuksena mitään hirveen paljoo juomisia tarjota. Vähän olutta ja siiderii ja lonkeroo ehkä mut ei mitään viinejä täl kertaa. Juhannukseen menee enivei sit taas viinii ja muuta. Oli vähän suunnitelmissa pitää kaikesta alkosta paussi juhannukseen asti mut eipä siitä mitään tule ku jos jotain juhlia järkkää ni ei voi olla ainut kuka ei juo. Tai vois kyl mut ei halua. Ja tuntuu tosi ulkopuoliselta jos vaan istuu vieressä ja lipittää vettä tai kokista ku muut kaataa viinoja kitusiinsa. Meinasin et vois niistä juhlista yrittää värvätä lisää maalareita. Ake vois mua auttaa ku mäkin kerran autoin sitä sen kämppää sisustamaan. Se ja Juha vois tehä sen penkin. Niinku mun ohjeilla. Sillä aikaa ku mä ja X maalataan. Sit mun on jossain välis ne verhot ommeltava jos saan kankaat hankittuu nyt ennen juhannusta vielä. Oli vähän tarkotus. Ku juhannuksen jälkeen mullon tääl enää viikko ja lähen sit taas tonne rapakon taakse. Ja oon siel ehkä koko heinäkuun. Ei vielä tiiä. Ei oikeestaan ollu tarkotus mut se voi venyä se oleskelu.

Oikeestaan vähän sääli olis olla siel koko heinäkuu ku mä toisaalta haluisin saada jotain Suomen kesästä. Mut saa nyt nähä miten asiat järjestyy. Joo ja sinne mökille Juhan kaa pitäs kans lähtee. Ehkä elokuus sit. Tai heinäkuun lopussa. Tuntuu jotenki et aika menee tosi nopeesti. Eikä jotenki ehi nauttiin kesästä ollenkaan ku koko aika pitää olla menossa johkuun. Mut ehkä toisaalta kans ihan hyvä näin, et jää ainaki paljon muistoja eikä mee kaikki aika oleiluks. Oleilla ehtii sit syksylläkin.

Mietin tos et pitäskö sinne vierashuoneeseen ottaa joku matto kans. Mut siel on pähkinäpuu-parketti, et sillon se jäis kokonaan piiloon. Jonku ihan pienen maton vois tietty ottaa sängyn viereen ettei vieraan tarvi kylmälle lattialle nousta heti ku herää. Joo mut sit pitäs ottaa sängyn molemmille puolille matto ja se on sit jo vähän tyhmää. Et ehkä mä vaan jätän sen sikseen. Ei saa ahtaa sitä huonetta hirveen täyteen ku muuten voi tulla ahdas ja tungetteleva tunnelma sinne. Se on kyl aika kontrasti mun makuuhuoneelle ku makuuhuone on vaalee, valkonen sänky ja valkonen kokolattiamatto ja ne vihreevalkoset verhot. Ja sinne tulee hirveesti valoo vaikka ne ikkunat on aika pienet. Mut ne vaaleet sävyt lisää sitä valoo jne. Olkkari on kans aika vaaleesävynen ja keittiö sit taas tummempi. Mut mä tykkään tästä talosta tosi paljon ja oon tosi tyytyväinen siihen miltä tääl näyttää.