Mullon jotenkin hirveen lyhyt muisti. Tai se johtuu tosta stressistä. Kun alkaa häipyä mielestä jotkut sellaset asiat joilla oli itseasiassa arvoa. Tunnearvoa tai ihan rahallista. Että unohtaa soittaa sinne-ja-tänne siihen-ja-tähän aikaan. Eikä muista ees mihin on pannu ne tuhannet muistilappunsa.

Joo se risteily. R oli sen järkänny pikku lahjana oikeestaan Aksulle mut Aksu ei pysty tai ei sillon pystyny mihinkään ilman "omahoitajansa" (eli mun) apua. Nyt sillä menee jo niin paljon paremmin et se oli saanu tän kuun alussa yhen hyvän keikan tehtyä. H:n kans. R järkänny sille. R siitä joo huolehtii aika paljon ja puhuu et on se ihan hyvä poika ja sellasta. Se vanha likanen äijä!

Mut millonkas mä viimeks oon laivalla ollu? Tuhat vuotta sitten. Viimeks joku koulun risteily... Hamassa menneisyydessä.

R tarvi alkumatkan (junalla ja bussilla ajo meiltä satamaan) koko aika pieniä rohkaisuryyppyjä. Tuntuu... Tai en sanokaan. :) Aksu oli vähän paniikissa kunnes sai viinaa. Siis vanha kunnon entisajan viinaristeily. Oli kyl ihan mukavaa. Meikä istu koko aika kannella ja kylpi auringossa ja nää kaverit kävi sit vähän väliä kysymäs mua esiliinaks tai mukaan kauppaan tai ku niitä ei päästetty ravintolaan (ihmettelen kyllä edelleen et miks? Ne ei just sillon ees olleet pahasti vielä kännissä. Myöhemmin sit kyllä). Oli kiva tilava hytti ikkunalla ja suihkulla mihin mahduttiin kaikki kolme (ajansäästösyistä) yhen puolikkaan Aksun sijasta. R varas ravintolasta sit tulomatkaa varten pöydän ja syötiin sit siellä hienommin meren eläviä, kun menomatkalla kävi vaan seisova pöytä ja ähkyyn-itsensä-syönti-ja-juonti kun varaukset olis pitäny muka maalta käsin tehdä. R ei enää niin usein risteile et tollaset osais ulkoa. Kyl se ennen aina. Ja paljon. Ja usein. Ihan työnkin puolesta (joo en sano minkä työn :).

Tukholma oli kans vaihteeks ihan mukava kokemus. Vaikkei siitä oikeen tunne muuta ku ne tavalliset turistireitit vanhas kaupungis ja sinne yhelle aukiolle ja sen kävelymatkan takas laivalle. Oikeen urheilullisia me oltiin. Käytiin jopa siellä yhellä saarella ja puistossa joiden nimet ei jääneet mulla mihinkään muistilokeroon. Eli sai sen illan ja yön ähkyn kulutettua pois melkein saman tien. Ei kyllä oo mun city. Oikeesti. Ei mulla mitään Ruotsia jne. vastaan ole mut se tuntuu vaan olevan liian turismille rakennettu. Tai no mikä nyt ei olis. Mut mä en jotenki viihdy. Se on ihan vaan henk. koht. omituinen tunne. Mä en tunne oloani kotoisaks siellä.

Aksulle tollaset tunteet on ihan vieraita ja R käy/on käyny Ruotsin puolella niin usein et sille sellasilla ei oo mitään merkitystä. Et kyl meikä tuns ittensä vähän eksyneeks. Laivalla oli paljon paremmat fiilikset, jotain nostalgiaa ja mä nyt tykkään paljon laivoilla olosta, ihan sama minne on matkalla. Ja siellä oli sit niin paljon niitä muita qsipäitä mölyämässä ettei itte pistäny kenenkään silmään. Ne tavalliset juopposakit ja teini-ikäset mutantti-idiootit. Jotenki tuntee joskus sellasta ylemmyyttä kun kattelee niitä suomalaisia jotka heitetään lentokoneesta pihalle huonon käytöksen takia mut tolleen laivalla on helppo vaan sulautua siihen massaan ja olla ajattelematta sitä et on niillä risteilyillä ihan takuulla joku akateeminen hyvinkasvatettu vanhempi henkilö joka ei saa nukuttua kun naapurihytissä porukka möykkää johkuun aamuneljään asti ennen kun ne sammuu, ja jota häiritsee viinanhajuset teinit käytävillä ja nurkkiin sammuneet pariskunnat ja kaikki seisovas pöydäs tunkeilevat juntit. Siis emmä sellasiin ihmisiin haluu oikeesti kuulua vaikka joskus sellasessa ("paremmassa") seurassa tulee liikuttua. Tuolla liikelounailla ilmastoiduissa hotelleissa kun pihalla ilma väreilee hiekan yllä ja tyypit meinaa kupsahtaa matkalla ilmastoidusta hotellista ilmastoituun limusiiniin. Tai kun istuu asiakkaiden kans syömäs hienossa paikas sushia kun ulkona sataa kaatamalla. Et sillon joskus ajattelee et ei mua oo luotu tähän. Et haluis joskus hypätä pystyyn ja alkaa huutaa isoon ääneen et "missä on mun rakkaat suomalaiset juntit ja juopot?" Et en kyl ihan heti haluu samanlaista kesää. Vaikka sit pitäs kykkiä jossain mökillä hyttysten syötävänä ja grillata ja kännätä. Joo kyl ihan vaihtelua tää oli, mut ei tollasista tuu mun jokapäivästä elämää.

Ku oltiin takas maissa ni mentiin vahingos väärään bussiin, joo, ja Aksu väitti et se tietää mis me ollaan (se luuli et me ollaan jossain Tiksis jo) ja sit jäätiin jollain pysäkil pois ja seistiin sit siellä keskellä jotain lähiöö kassien kans eikä kenelläkään oo mitään käsitystä et mis me oikeestaan ollaan. R meni kysyyn joltain nistin näköseltä kundilta ja jäi puhuun sen kaa tosi pitkäks aikaa, Aksu meni puskaan pissalle ja mä soitin sit jossain vaihees Kimmolle et voisko se hakee meiät sen autolla. Ja Kimmo tulee jotain viien minsan päästä ja sanoo et "te ootte juu tosi kännissä ku ette piippiippii:tä tunnista". En nyt viitti mainita mis oltiin... Ihan kehtaussyistä. Ku joutuu istuu laukkunsa päällä niinku vittuuntunu Nyyti ku toinen kaveri istuu puskassa ja toinen rupee siinä nurkalla kehitteleen jotain diiliä jonku tuntemattoman kans. Kimmo sit meiät ajo meille ja sano et tuntee seudun hyvin jne. Jotain kaveriaan ollu kattomassa. Mitä niitä nyt on. Sen suhteita hoidellu.

Laival Aksu muuten, halus nukkuu yläpetissä ku mäkin kerta, mut ei jaksanu siel kauaa vaan siirty alas R:n viereen. Oli kiva niitä katella sieltä yläviistosta, niinku jumala. Otin mä niistä kuvia kans ku mun kameras on sellanen yökatselujuttu. Mul hävii johonkin kaikki suomenkielen sanat. Kun yhen puhelun hoitaa enkuks ni ei heti pysty palautuun niinku toi kielitaito. Oon nyt tosi kiireessä ollu nää pari viikkoo mut mä laitan lisää lomaraportteja heti ku on aikaa. Nyt tarttee syödä jotain. Se eilisen pizzan puolikas. :)